Õppekäik Soome

Koolivaheajal toimus projekti “Märjamaa Muusika- ja Kunstikooli teenuste parendamine” raames meie õpetajate kolmepäevane õppekäik Soome. Käisime mitmes kunsti- ja muusikakoolis ning uurisime, kuidas neil on huviharidus korraldatud.
Esimesel päeval suundusime kohe imelise vanalinnaga Porvoosse. Sealne kunstikool asub suure õuealaga valgusküllases vanas majas. Neilgi seisab peatselt ees kolimine uuele suurele pinnale – endisesse trükikotta. Porvoo koolis on kolm suunda: antakse kunstialast põhiõpet noortele, tegutsevad kunstikursused kõigile huvilistele east olenemata ning nö pikapäevarühm algklassiõpilastele. Samuti on neil uue asjana käivitunud “muskari” – väikestele lastele mänguline muusika ja kunsti ühendatud õpetus.

Kunstikoolid tekkisid Soomes möödunud sajandi seitsme-kaheksakümnendatel kui üldhariduskooli programmides vähendati käeliste tegevuste osa tunduvalt. Nagu meilgi on igal kunstikoolil oma nägu sõltuvalt õpetajatest ja nende kunsti erialasest valdkonnast. Ühine on enamus koolides baasõpe noorematele õpilastele, selle läbimisel on võimalus osaleda rohkem huvipakkuvatel kursustel ja töötubades. Lõputöö tegemiseni jõudmiseks on vaja läbida erinevaid kursuseid ca 1000 tundi. Koolide rahastus toetub üsna võrdselt kolmele jalale: riik, kohalik omavalitsus ja vanemad.

Teisel päeval külastasime sõbralikult kõrvuti toimetavate Vantaa kunstikooli ja Vantaa muusikakooli Orvokki õppekohta. Mõlemal koolil on Vantaa linnas mitmeid õppekohti. Silma torkas mõlema kooli väga hea tehniline varustatus. Kunstiklassides terved seinad sahtlite, kappide ja riiulitega hoiustamispaiku, suurte valamute ja teras töötasapinnaga puhastusala igas kunstiklassis, suur ja hästi organiseeritud laoruum. Muusikakoolis jäi silma mitmesuguste instrumentide rohkus. Koolil on topelt pillid: ühed koolis õppimiseks ja teised õpilastel kodus harjutamiseks. Selliselt puudub õpilastel vajadus pille kogu aeg kaasas kanda. Samuti oli muljetavaldav iga aastane võimalus pillipargi värskendamiseks.

Muusikakoolide põhiõppes on Soomes üldiselt kolmeastmeline õpe. Iga taseme läbimiseks kuluv aeg on individuaalne. Kogu õppekava läbimine võtab ca 9-10 aastat. Põhimõtteliselt ei hinnata numbriliselt vaid antakse kirjalik tagasiside ning toimuvad arenguvestlused.
Viimasel õppekäigupäeval tutvusime Juvenalia muusikakooliga Espoos. Väga meeldiv ja innustav oli beebide muusikatund. Muusikaõppe kavad on igas vanuses mudilastele ja algavad juba kõhubeebidest. Muljetavaldav oli näha I-II õppeaasta õpilaste puhkpilliorkesti kontserti eelkooli õpilastele ja nende vanematele, kus ühtlasi tutvustati ka pille. Oluline oli koos musitseerimise rõõm, kaasatus, mitte puhas ja tehniliselt kõrgel tasemel mäng (selleni jõutakse ka kui aeg küps). Silma hakkas ka klasside nimetamine heliloojate järgi, aaretejaht väikestele pillide ja kooli tutvustamiseks, mitmed erinevad plaatpillid ja nende rohkus.
Lisaks huvikoolidele jõudsime Malmisse The Animalsi kontserdile ning külastada EMMA-t (Espoo moodsa kunsti muuseum), kus on ülevaatlik Soome tarbekunsti kollektsioon ja mitmeid kaasaegse kunsti näituseid.
Tore avastus oli Didrichseni muuseum idüllilise asukoha ja koduse õhustikuga. Muuseum on erakogust välja kasvanud ja korraldab näituseid oma eelistustele vastavalt. Hetkel pakkusid värvirõõmu Reidar Särestöniemi lapi looduse ainelised maalid autori 100. sünniaastapäeva puhul.
Need kolm päeva Helsingi ümbruses olid väga muljete rohked pakkudes avastamisrõõmu ja palju ideid, mida kaasa võtta ja meie võimalustega kohandada. Mõtte- ja arutlusainest jätkub. Kindlasti saime julgust ja innustust alustada muusikaõpetusega juba mudilastele.